1. KUUNTELE
Toimintapaketti, jossa mennään palvelumuotoilun ytimeen. Mitä asiakaslähtöisyys tarkoittaa, miksi meidän pitäisi osallistaa asiakasta ja miten? Ymmärretään tekemisen kautta.
ARVO: Ymmärrä miksi palveluiden kehittäminen asiakaslähtöisesti on tärkeää, kasvata ja kehitä liiketoimintaasi ymmärtämällä asiakkaitasi. Erotu kilpailijoistasi.
HYÖTY: Pieni panostus – suuri hyöty tulevaisuuden liiketoiminnalle
1 pvä paketti
½ päivän paketti, osa muuta yhteistä tilaisuutta
2. YMMÄRRÄ
Ymmärretään miksi olemme olemassa, mitä me arvostamme ja mihin haluamme mennä, joka luo pohjan mitä arvoa luomme asiakkaalle, miten ja missä asiakkaamme ovat. Perusta omasta arvopohjasta asiakkaan oman arvoluonnin tukemiseen.
ARVO: ymmärretään kokonaisuus, organisaatio, asiakkaat ja kilpailijat. Vastaus keitä me olemme, miksi me teemme mitä teemme ja kenelle?
HYÖTY: Selkeä toimintasuunnitelma tavoitteita kohti
Arvoverstaat:
1. Verstas – NYKYTILANNE
Ennen 2. Verstasta - ASIAKASKARTOITUS / TIEDONKERUU
2. Verstas – TAVOITE
Teoista näkyväksi toimintamalliksi
3. IDEOI
Ideoidaan löydettyjen haasteiden tai tarpeiden pohjalta uusia käytäntöjä tai kehitetään jo olemassa olevaa palvelua paremmaksi
ARVO: ideoidaan täsmennetysti jo löydettyyn tarpeeseen ideointityökaluja käyttäen
HYÖTY: hallittu ideointi tuottaa tulosta ja jatkokehitys on helpompaa
Ideointiverstaat 1-2pvä:
- Tarpeiden kartoitus, jonka pohjalta ideointi toteutetaan. Valitaan tarpeeseen sopivat palvelumuotoilun työkalut
- Ideoiden konseptointi testausta varten
4. PROSESSI
Kokonaisvaltainen asiakaslähtöinen kehittämisprosessi, joko uuden palvelun luomiseen tai vanhan palvelun kehittämiseen löydetyn asiakastarpeen mukaisesti
ARVO: Löydetystä tarpeesta toimivaksi palveluksi
HYÖTY: Sanoista tekoihin. Ei ainoastaan kivaa ideointia vaan oikeasti testaamaan ja kehittämään palvelua.
Iteratiivinen palvelumuotoiluprosessi:
Kuuntele, ymmärrä, ideoi, kehitä ja implementoi. Kokonainen palvelumuotoiluprosessi, jossa ensin ymmärretään miksi tehdään ja kenelle, testataan ideoita ja kehitetään palautteen mukaisesti.
Räätälöidään täysin tarpeiden mukaan.
5. IMPLEMENTOI
JA ARVIOI
Konseptien kehityksen jälkeen jäädään usein miettimään miten ideat viedään käytäntöön. Yhdessä suunniteltu implementointi, resurssien määrittely sekä kommunikointi kaikkien palveluun osallistuvien kanssa luo selkeän toimintasuunnitelman palvelun käyttöön ottoon.
ARVO: Apua jalkauttamiseen hallitulla toimintasuunnitelmalla
HYÖTY: Et jää yksin ideoiden kanssa
Arviointi jää usein kehityksen ja toteutuksen jalkoihin. Siksi onkin tärkeää muistaa dokumentoida kehitysprosessia pitkin matkaa ja tuottaa jo alussa sellaisia tavoitteita, joidaan lopuksi peilata toteutuneeseen. Kehitetään yhdessä mittarit joilla tuloksia voidaan mitata sekä asiakkaan että liiketoiminnan kannalta. Ymmärretään kokonaisuus palveluntuotannossa ja luodaan ennakointikäytäntöjä asiakkaan että liiketoiminnan hyödyksi.
Yhteistyö verkostossa toimivien tulevaisuus-/ennakointigurujen kanssa!
ARVO: Tuodaan kehitystyö näkyväksi ja käsitetään tekojen vaikutus ja merkitys asiakkaalle sekä toiminnalle. Opitaan tehdystä työstä.
HYÖTY: Konkretia